Dopis od Vaška Bernarda z Rinceoirí
18.01.2001
,
Švestka Štefan
,
33329
.
Následující dopis jsme dostali od Vaška Bernarda, který je vedoucím irské taneční skupiny Rinceoirí Praha. Hned po skončení festivalu vložil své myšlenky do emailu, který nám poslal. Po souhlasu s jeho zveřejněním Vám ho zde předkládáme. Dopis je zde uvedený bez krátkého úvodu a dovětku, které neměly s popisovanými připomínkami žádnou souvislost. Do textu jsme vložili odpovědi na připomínky - odděleno barevně.
Ahoj Štefane,
...zároveň pro Tvou potřebu, případně pro potřeby všech ostatních organizátorů sdělím něco svých postřehů ke festivalu, zejména k onomu Irskému dni.
Rád bych v úvodu sdělil, že se mi moc líbí obrovské zanícení Tvoje a pan Žváčka
v.ž. Iniciály Vladimíra Žváčka, my si chvíli tykáme (Praha), chvíli vykáme (Pardubice) a protože je to neuspořádané, tak zcela proti společenským pravidlům nabízím tykání (omlouvám se) a hnedle ho tu použiji.
pro věc zvaná tanec. Ty nám možná závidíš Prahu pro možnosti irského vyžití, ale na druhé straně to, co se Vám podařilo vybudovat v Pardubicích, by v Praze bylo možné jen s mnohem větším nasazením a s většími problémy. V Praze je lidský potenciál daleko přelétavější a méně spolehlivý, než kdekoliv jinde. Ani nejznámější a nejprofláknutější taneční skupiny se nemohou chlubit takovou členskou základnou, jakou máte vy v Pardubicích. To Vám zase závidíme (v tom dobrém smyslu slova) z Prahy. Sympatické je, že nejste jenom tzv. bafuňáři, ale aktivně tanci holdujete.
A co se mi ještě líbilo?
- doprovodný program zejména irského dne (Petronella, Siamsa ač jsem jí původně moc nevěřil, živá hudba té by mohlo být více).
v.ž. Bohužel hudby bylo tolik, kolik se vešlo, neděle odpoledne hodně lidí odjelo, málo jich přišlo z místních, někteří hudebníci museli do Prahy na podvečerní vystoupení.
š.š. I já jsem slyšel tyto názory, že Bandshees hrála málo. Vzhledem k programu festivalu se opravdu hrálo v tom nejhojnějším měřítko, co se dalo. Požadavek (který jsme dopředu nevěděli) od kapely byl, aby mohli odjet v 15.15. Ten jsme museli respektovat a vzhledme k soutěži se už více hudby nedalo zvládnout.
A co se mi nelíbilo či k čemu mám připomínky?
- mám pocit, že Irský den vzešel z jakého si nadšení jako hodně vedlejší produkt countryového klání tento pocit jsem získal zejména proto, že pro tuto část PR jste neudělali zvláštní propozice a soutěžní řád (vše bylo odkázáno na propozice a soutěžní řád, který se týkal je country tanců a Irsko tam nebylo vůbec zmíněno).
v.ž. Ano, soutěžní řád je napsán pro country. Pro irsko by byl stejný. Propozice na Irsko vyšly a byly rozeslány. Samozřejmě téměř shodné jako na country.
š.š. se slovy vedlejší produkt nesouhlasím. Souhlasím s tím, že to byla další soutěžní akce pod hlavičkou PR2000. Soutěžní Irské propozice byly rozesílány společně s ostatními materiály PR2000 a byly a jsou přístupné na internetu.
- z toho plyne i jakási kategorizace či popis toho, co mezi sebou soutěží. Přišlo mi to jakoby soutěžním kritériem byla taneční choreografie na některou ze skladeb Ronana Hardimana. Já jsem si dokonce na základě účasti v PR slíbil, že už do žádné soutěže nepůjdu, protože tam těžko s odlišným pojetím můžeme uspět. Výsledkem pro nás je, bohužel, že někdo může říci, že Rinceoirí, které dělá irské tance již několik let, se nedostalo ani do finále. To má, samozřejmě, další vliv nejen na vnitřní život skupiny, ale ovlivňuje to pohled potencionálních klientů a možnost kšeftů.
v.ž. Pojem Irského tance je v obecné veřejnosti (nemluvím o laické, ani odborné, nýbrž o lidech majících rádi tanec) vnímán především z médií a tam bohužel kraluje SHOW Riverdance a ještě víc Lord of the Dance. Dle mého názoru je show také divácky přitažlivější, stejně jako v country je tradice tlačena do pozadí. Nebál bych se negativní reklamy, dokud podobnou akci neodvysílá v plném znění televize, nemůže mít žádná z podobných soutěží vliv na publicitu souboru. Před rokem pro mě byly pojmy jako Rinceoirí, Coiscéim jen nevyslovitelným slovem. Dnes vím (a zdaleka nejsem odborníkem), že jsou to skupiny věnující se tradičnímu irsku. Petronella, Kaskáda - ty dělají step a show. Srovnání těchto stylů je takřka nemožné (stejně jako Cloggingu a country). Z tohoto důvodu tě nemusí umístění mrzet.
š.š. Co se týče skladeb vybraných soutěžícími je problém v tom, že neovlivníme a ani nebudeme ovlivňovat, co kdo a jak bude na co tancovat. Mezi úplně nejzákladnější kameny soutěže, ale i choreografie je a musí být to, jak se daná choreografie líbí divákům. Porotci jsou v tu chvíli jen odborní diváci a hodnotí mnoho hledisek. Mezi ně patří technika, kostýmy, hudba, taneční projev, výraz tanečníků, prostorová náročnost. Toto jsou obecná pravidla, která jsou platná pro všechny druhy tance. Z toho pak pramení výsledné postavení dané choreografie. Vaše umístění by pro vás mělo být vzpruhou do vašeho dalšího počínání a k lepším tanečním choreografiím. Každá soutěž a každá taneční konfrontace s jinou irskou skupinou by Vám měla umožnit růst směrem vzhůru.
- nelíbí se mi dvoukolový systém z hlediska diváckého to není příliš přítažlivé a při malém množství skupin v kategorii je to zbytečné. Pokud chcete dvoukolový systém, pak by možná bylo zajímavější vyhlásit pro finále skladbu a postupující by soutěžili v tom, jak si s touto skladbou poradí. Ta skladba by byla známá již od přihlášení se do soutěže a je samozřejmé, že kdo se dříve přihlásí, bude mít více času na přípravu tance při případné účasti ve finále.
v.ž. V systému soutěžení jsme omezeni mezinárodními pravidly, používanými v soutěžích formací, ke kterému se hlásíme s výhledem do budoucna. Proto je-li více jak osm choreografií, musí být dvě kola. Soutěží konkrétní choreografie bez omezení výběru hudby, prvků apod., tebou zmíněná varianta je dle mého názoru úplně jiným způsobem soutěže viz. Krasobruslení se svojí povinnou a volnou sestavou. Samozřejmě lze vyhlásit kategorie - pro Irsko by bylo vhodné zhruba následující rozdělení Tradiční Irsko, Soft, Step, Show (kombinace předchozích). Tento názor např. zastává i Kőver. Pak by bylo hodnocení objektivní, vyloučil by se vliv show a zdůraznila by se technika. Ale je tu problém je v naplnění těchto kategorií. Proto jsme po uzávěrce přihlášek museli sloučit vše do jednoho. Toho jsme se obávali dopředu z tohoto důvodu jsme ani nevydali soutěžní řád s rozlišením kategorií, ani v propozicích to nebylo řečeno. Pokud by bylo choreografií více, byly jsme připraveni do propozic číslo dvě udělat rozdělení.
Š.š. Velice dobrá a zajímavá myšlenka s vyhlášenou skladbou. Jen přemýšlím nad tím, jak přijmou diváci ve finále 6x hranou stejnou skladbu za sebou.
- stavěl bych se 100% za to, aby v porotě nebyl nikdo závislý. Co si myslet o výsledku, kde choreografie či skupina jednoho porotce vyhrála 1. a 4. místo a skupina druhého porotce 2. a 3. místo. Dále část skupiny Rebels jsou tanečníci z Dvorany a ta měla v porotě ještě větší obsazení. A to jsem si dokonce jist, že mi ušla i některá další, ne tak viditelná, spojení. Ten samý problém má i Pražské kolo Stodoly. Copak se nenajdou lidé bez spojení a kontaktů k soutěžícím? Nedovedu si představit, že by mé rozhodování jako porotce v případě účasti Rinceoirí bylo absolutně nezávislé. Pak by možná bylo východiskem zprůměrovat umístění s tím, že závislý porotce by nehlasoval. Upozorňuji v tomto bodě důrazně, že vůbec nezpochybňuji výsledky Irského dne. Na druhé straně si sami odpovězte na otázku: Co kdyby někdo z těchto důvodů výsledky zpochybňoval?
v.ž. Zpochybňovat je budu v první řadě já. Ne, že by nebyly platné, to ne, co bylo vyřčeno to bylo, ale z morálního hlediska nemohu souhlasit se stanoviskem některých porotců. Za sebe mohu říci, že jsem při výběru poroty věřil v morální hodnoty a objektivitu jednotlivých porotců. I z tohoto důvodu jsem chtěl porotu co největší, aby vliv, který zmiňuješ, byl vyloučen. Až shlédnu video, budu moci potvrdit nebo vyvrátit své pochybnosti. Pokud si pochybnosti potvrdím, nebudu s konkrétním člověkem do poroty nikdy příště počítat, protože pokud nedovede objektivně posuzovat, nemohu ho potřebovat. To bych příště musel hledat např. takové věci jako jestli náhodou netancuje v soutěži některý jeho příbuzný, nebo někdo ze životních partnerů jeho tanečníků apod. Znám několik porotců, o kterých si myslím, že i svůj soubor dovedou hodnotit zcela objektivně a ze strachu z kritiky o nadržování dokonce ještě tvrději než ostatní. Bohužel je smutnou skutečností, že lidí rozumějících irsku je zatraceně málo, proto jsme sáhli k té sestavě, která byla. V daném systému závislého porotce vynechat nelze. Stejně jako se cítíme vázáni mezinárodními pravidly v systému soutěže, tak nás svazuje i systém hodnocení.
Š.š. Tady bych potvrdil slova Vládi Žváčka. Sami jsme připraveni nést následky svých rozhodnutí a taktéž vysvětlit všem důvody výběru této a nikoliv jiné poroty.
- mně osobně a lidem z Rinceoirí (možno proto, že jsme trochu jiní) chybělo cosi, co jsi možná trochu zachytil na Baráčnické rychtě při Večeru irské hudby a tance možnost si zatancovat irsky a vytvořit trochu více irskou než riverdanceovskou (to je hrozné slovo) atmosféru. v.ž. Ano, je to soutěž. A výše bylo vyřčeno i to ostatní o stylech a vlivech.
- semináře byly zajímavé a dobré Terezu znám velmi dobře a u Miša jsem si lehce rozšířil obzor. Přemýšlím však o využití. V kontextu s předchozím bodem by bylo zajímavé, kdyby tam byl další seminář, kde by byly tyto znalosti využity. Všechno tak nějak směřuje k tomu, že se automaticky počítá, že jediné Irsko je vlastně Riverdance a show, které následují. Škoda.
v.ž. semináře jsem neviděl. Jedno však říci mohu. Dělat Irskou show na úrovni je práce velice těžká a nevděčná. Příprava tanečníku je dlouhodobá a přísně výběrová. Jen pokud jsou nasazena přísná měřítka, dá se dosáhnout dobré úrovně (Petronella). Přeci jenom tradiční Irsko se může užit široká veřejnost a tančit jej i masově viz Baráčnická Rychta. Ale na předvádění již musí být určitá úroveň, stejně jako ve všech podobných oborech.
Š.š. semináře byly super a musím říci, že Terka i Mišo mne vůbec nezklamali (koneckonců jsem velmi dobře věděl, čeho jsou schopni a z toho důvodu jsem je bral na PR2000) a náročnější sestavy nemohly být zařazeny jen díky úrovni tanečníků.
Vystoupení Petronelly mi potvrdily můj již delší dobu sdílený názor, že ačkoliv tu naší kotlinu a blízké okolí ještě žádná taneční show typu Riverdance nenavštívila, jsou zde tanečníci a tanečnice, kteří svým tanečním projevem by mohli směle konkurovat. Podobný pocit mám i z Kaskády, některých tanečníků z Quadrilly. V oblasti country tanců mám pocit, jakoby v Čechách a na Moravě mělo všechno jednu líheň (Jasana Bonuše), zatímco Slováci jsou neotřelí, noví, nesvázaní. A tím jsou možná originálnější a asi bych je hodnotil lépe. Proto dost často na soutěžích, kterých se zúčastňují, zaslouženě vyhrávají. Tolik něco mých názorů. Upozorňuji, že mi za ně nedlužíš žádnou odpověď či vysvětlení.
v.ž. naopak, konečně konkrétní názory a konstruktivní připomínky.
Š.š. tvých názorů si vážím a přeji si, aby konečně začal někdo takto otevřeně říkat své názory, protože jinak nelze dělat jakékoliv kroky dopředu
Na závěr přeji mnoho dalších tanečních a organizátorských úspěchů.
Vašek Bernard
Rinceoirí
|