Proběhl devátý ročník Pardubické Ryengle a pořadatelé začali hned druhý den neúnavně pracovat na dalším ročníku. Na ročníku, který má být desátý a tudíž jubilejní. Na ročníku, který by měl zúročit všech předešlých devět let a vydat ze sebe to nejlepší. O tom, že tak udělají pořadatelé v čele se Štefanem a Vláďou není pochyb a o tom, že vydají ze sebe všichni maximum, aby byl ten desátý ročník nejlepší, jsem přesvědčen. A že je z čeho úročit. Vlastně bylo…
Deset let country předtančení v různých kategoriích je znát. Stejně tak Line Dance. Dále z čeho se dalo úročit byly irské tance. Tam byla také dlouholetá zkušenost a praxe. Ty ale s osmým ročníkem skončili a nahradil je clogging. Clogging ovšem nenahradil a asi logicky s ohledem na svůj první ročník irsko v takové šíři jak by mohl anebo spíše měl.
První ročník cloggingu byl spíše chudým příbuzným country a line dancingu. Jedna kategorie, která nerozlišovala mezi tím, co kdo tancoval a na jakou hudbu. Pro porotu téměř neřešitelný oříšek, aby mohla objektivně rozhodnout. Začít se ale nějak musí a to se stalo. Otázkou zůstává jak pokračovat a jak do jubilejního desátého ročníku vstoupit.
Možností je mnoho a taneční potenciál s ohledem na atraktivitu cloggingu u nás je obrovský. Otázkou pro pořadatele teď zůstává, jak jej využít a kam nasměrovat.
Soutěže v Americe znají spoustu kategorií, ve kterých se s cloggingem soutěží a je škoda, že se u nás tyto kategorie nepraktikují. Jsou více než zajímavé a je škoda, že na žádné soutěži u nás nejsou k vidění. Pár příkladů. Kategorie free style: je to soutěž v předvádění sóla, kdy tanečníci seřazeni v řadě na pokyn začínají tančit své sólo. Mají přesně vymezený čas, aby předvedli, co umí. Hodnotí se technika, nápaditost, provedení. Rychlost hudby předem daná a pro všechny tanečníky stejná.
Další zajímavou kategorií je acapella. Při této taneční disciplíně tanečníci dostanou přidělená čísla, porota se posadí zády k podiu a tanečníci nastupují podle čísel. Porota netuší kdo stepuje a podle sluchu hodnotí pouze preciznost stepu a nápaditost a přiděluje své body číslům. Čas pro step je přesně vymezen. Není pro amerického tanečníka cloggingu většího ocenění, než uspět na soutěži v jedné z těchto kategorií. Je zde cesta pro desátý ročník Pardubické Ryengle? To je otázka. Tyto soutěže si mohli tanečníci v Čechách vyzkoušet pouze na Euroclogu v roce 1995 a 1996. I tehdy se spíše jednalo o ukázku a přehlídku než opravdovou soutěž. Pak by to mohla být právě Ryengle na svém desátém ročníku, kdo by přinesl tyto soutěže i našim tanečníků.
Jsou tu ale pravidla Pardubické Ryengle a ta jsou neúprosná. Počet tanečníků nesmí být menší než 6 tanečníků. To je ovšem pravidlo, které tyto soutěže již předem vyřazuje z možné nabídky pro další ročníky. A nejen tyto, ale i další už všem známé disciplíny jako sólo, duo a další. Zbývají tedy hromadné choreografie jako u country anebo line dancingu. I zde jsou ale soutěže, které jsou zatím pro většinu českých tanečníků velkou neznámou. Příkladem je Hoedown. Je to předtančení, kdy na tradiční americkou hudbu tancují tanečníci choreografii, kterou hlasitým vyvoláváním napovídá jeden z tanečníků. I toto je samozřejmě předem připravené a tanečníci své choreografie znají a vyvolávání je pouhou kulisou k tanci. I tak se hodnotí, hudba, nápaditost a provedení předtančení. Zajímavé je, že tanečníci stepují každý jinak. Snad jen že se používá pouze „tradiční“ clogging. Je to ale spíše tanec pro tanec a mohou se jím bavit spíše tanečníci než přihlížející. V Pardubicích jde ale i o diváka a tady by asi po pátém tanci odešel.
Teď zůstává na pořadatelích, kudy se vydají. Všechno se dělat nedá - pokud se nejedná o soutěž zaměřenou pouze na clogging a tak je třeba vybrat pouze část. Není to ale pouze otázka pořadatelů, ale i tanečníků co budou tancovat. Pokud se povede diskuze, co by se mohlo dělat, co je zajímavé a co by bylo přínosem, tak pak věřím, že si pořadatelé nechají rádi poradit či se inspirovat. Vy jste ti, kdo na něm budou tancovat a předvádět své umění a bojovat o nejlepší pomyslnou příčku či dokonce putovní pohár. Teď to ještě můžete ovlivnit. Tak pište, pište a pište.
Martin Konrád, porotce cloggingové části 9tého ročníku festivalu Pardubická Ryengle